PKP Intercity będzie wozić pasażerów w Czechach pomiędzy Pragą a Ostrawą. W pierwszym kwartale przyszłego roku uruchomiona zostanie jedna para połączeń SuperCity.
Pendolino (ED250) PKP Intercity będzie obsługiwało połączenia pasażerskie w Czechach. Składy polskiego przewoźnika dojadą do m.in. do Ostrawy i Pragi jako IC „Ostravan” w relacji Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. To efekt umowy z Kolejami Czeskimi.
Jak informuje portal
zdopravy.cz jeśli wszystko zakończy się sukcesem to po pierwszym kwartale przyszłego roku pociągi powinny jeździć w Czechach regularnie w dłuższym okresie. Pendolino ma kursować wyjeżdżać z Bogumina o 6:58 i dotrze do Pragi ok. godz. 10:14 a do stacji końcowej dojedzie ok. 13:36. W drogę powrotną skład wyruszy o 14:24, a do Bogumina wróci o 21:00. Składy polskiego przewoźnika będą jednak nocować po drugiej stronie granicy w Bielsko Białej.
Jak podaje czeski portal rzecznik PKP Intercity nie odpowiedział wprost na pytanie o wdrożenie jednostki na trasach krajowych w Czechach i poinformował jedynie, że dalsze testy i eksploatacja próbna na czeskiej infrastrukturze kolejowej planowane są na pierwszy kwartał 2026 roku.
– Myślę, że w ciągu nadchodzących dni lub tygodni pierwszy raz zobaczymy Pendolino na testach w Czechach. W kolejnym roku planujemy dłuższe ćwiczenie operacyjne, również na czeskiej infrastrukturze. Będziemy informować o szczegółach w późniejszym czasie – mówił 15 października Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
Pendolino w ostatnich dniach było
testowane w Czechach, co
nie obyło się bez problemów.
Pociągi Pendolino, które kursują w barwach PKP Intercity, mają homologację, która umożliwia prowadzenie połączeń międzynarodowych do Austrii, Czech i Niemiec. Jednostka ED250 uzyskała homologację na terenie Czech w listopadzie 2022 roku. Skład może tam poruszać się z prędkością do 160 km/h, korzystając z dwóch systemów zasilania – 25 kV AC 50 Hz oraz 3 kV DC.